Dag beide heren,
het is mij een genoegen te vernemen dat er zelfdenkenden met dezelfde literaire ‘drangheden’ zijn te vinden. Het grappige wat mij vanochtend is overkomen, is dat ik in mijn college (ik ben reeds 2 jaar vrijwillig inzetbaar op een hogeschool faculteit) een kleine anekdote kon gebruiken van dhr. Geurts. Met uw wel welnemen! U schreef namelijk: ‘De bibliotheek is een gezamelijk doel’.
Een eveneens welbelezen student vroeg mij wat er nu allemaal gezamelijk diende te gebeuren voor een hogere maatschappelijk maatschappij en/ of cultuur. Ik vertelde hem dat je mensen niet een bepaalde manier kan laten leven, maar wel kan attenderen op een manier van lezen. Toen ik dit verder moest verantwoorden bij de pleb kwam het neer op een algemeen brabbeltje over ethiek, algemeen goed en het doel van het leven en lezen (lezen is leven, waarde vrind). Zijn vraag doolde nog door mijn hoofd toen ik enkele uren met onze bibliothecaresse aan de koffie zat. Ik vroeg haar hetzelfe: Hoe kan je een vasstaande cultuur met al har helden, symbolen en rituelen toch dusdanig beinvloeden dat er een hgogere intelligentienorm gaat gelden?
Haar antwoord was van dien aard dat ik nu een tevree mens ben. Ze zei:'Frederik, jouw gedachtegoed was ooit van een germaande dictator en zie wat er toen is gebeurd'.'
Ze heeft natuurlijk groot gelijk, dus laten we het daar op houden.
Ik heb het boek trouwens zien liggen voor andere gegadigden. Het ligt in Woerden op een verstrekt misgekozen plank (ze hebben de plank letterlijk misgeslagen). Kijk dus bij Steden & cultuur, nummers 34.234.56 en 34.234.59a.
Ik zou graag een uw collectie Harmelen willen zien, dhr Geurts.
'Moge het zo zijn, dan moge het zo'. (Rudolph Steiner)
Frederik W. Saelmans