'De zucht van de stille wind in Harmelen'

  • Frederik W. Saelmans

    Dit is het mooiste boek dat ik ooit heb gelezen! Echt zo mooi en onbevangen geschreven, geweldige stilistische metaforen. Geen woord te veel en geen bladzijde te weinig van P.J. van Dorstum-den Ende. Ik heb al mijn vrienden mijn exemplaar uitgeleend, want…..het is nergens meer te krijgen! Als iemand dit boek ergens kan vinden, vertel het me alsjeblieft. Het boek gaat over een kerk (van de Petrus- en Paulus parochie) dat op het punt staat verkocht te worden, maar de dorpelingen steken daar een stokje voor door stille tochten en een grootse braderie waarvoor de opbrengsten linea recta richting de Bisschop Van Merdum gaan. Een ware climax lijkt logisch, maar….(sorry, jullie moeten het zelf maar lezen! Zo mooi!!!)

    Frederik W.

  • Sander Hardenberg

    Ik heb dit boek volgens mij ook eens gelezen, met zo'n plaatje van een getekende windzucht voorop. Mijn zus (woont nu in Australie) had ‘m volgens mij. Zij komt over 2 maanden naar Nederland, ik kan wel vrgane of ze ’m verkoopt ofzo…

    Ik heb trouwens nooit meer wat van die schrijver gehoord, weet jij meer over hem? De enige schrijvers die me aan hem doet denken zijn Theo Kars en De Winter…jij?

  • Arnold Geurts

    Geachte heren Hardenberg en Sealmans,

    Het is mij nog niet eerder voorgekomen dat ik vernam van een boek over mijn geboorteplaats (Harmelen), zonder dat ik erover beschik.

    Het geval is namelijk dat het sinds een familiereünie in 1978 een gezamenlijke hobby van mij en mijn neef is (die nog steeds woonachtig is in de betreffende plaats) om zoveel mogelijk literatuur te verzamelen over Harmelen. We beschikken inmiddels over een rijk gevarieerde bibliotheek, waarin we behalve fictie ook een ruime plaats hebben voor historische werken, biografieen van prominente Harmelaars, of foto-albums. Mijn neef heeft vorig jaar op koninginnedag nog een prachtig fotoalbum van voor WO II op de kop getikt voor een eveneens voor-oorlogse prijs. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje jaloers op de bofkont, maar laat ik me niet aanstellen: De bibliotheek is een gezamenlijk doel.

    U zult wel begrijpen dat ik hierdoor zeer geinteresseerd ben in informatie over “De zucht van de stille wind in Harmelen”, maar ook zeker niet minder in de auteur. Zou één van u mij (en misschien diverse andere belangstellenden op deze overigens prachtige site) wat meer hierover kunnen vertellen? Enkele gegevens over de uitgeverij, of het jaar van verschijnen zou mij al een eind op weg kunnen helpen in mijn literaire speurtocht. Ik ben ik erg benieuwd naar de geboorte- (en eventuele sterf-)datum van de auteur. Zelf heb ik een voorkeur voor de literatuur van de jaren voor en na mijn geboorte (in 1943).

    Alvast hartelijk dank!!

    Vriendelijke groet

    A.G.P.M. Geurts - Ridderkerk

  • Frederik W. Saelmans

    Dag beide heren,

    het is mij een genoegen te vernemen dat er zelfdenkenden met dezelfde literaire ‘drangheden’ zijn te vinden. Het grappige wat mij vanochtend is overkomen, is dat ik in mijn college (ik ben reeds 2 jaar vrijwillig inzetbaar op een hogeschool faculteit) een kleine anekdote kon gebruiken van dhr. Geurts. Met uw wel welnemen! U schreef namelijk: ‘De bibliotheek is een gezamelijk doel’.

    Een eveneens welbelezen student vroeg mij wat er nu allemaal gezamelijk diende te gebeuren voor een hogere maatschappelijk maatschappij en/ of cultuur. Ik vertelde hem dat je mensen niet een bepaalde manier kan laten leven, maar wel kan attenderen op een manier van lezen. Toen ik dit verder moest verantwoorden bij de pleb kwam het neer op een algemeen brabbeltje over ethiek, algemeen goed en het doel van het leven en lezen (lezen is leven, waarde vrind). Zijn vraag doolde nog door mijn hoofd toen ik enkele uren met onze bibliothecaresse aan de koffie zat. Ik vroeg haar hetzelfe: Hoe kan je een vasstaande cultuur met al har helden, symbolen en rituelen toch dusdanig beinvloeden dat er een hgogere intelligentienorm gaat gelden?

    Haar antwoord was van dien aard dat ik nu een tevree mens ben. Ze zei:'Frederik, jouw gedachtegoed was ooit van een germaande dictator en zie wat er toen is gebeurd'.'

    Ze heeft natuurlijk groot gelijk, dus laten we het daar op houden.

    Ik heb het boek trouwens zien liggen voor andere gegadigden. Het ligt in Woerden op een verstrekt misgekozen plank (ze hebben de plank letterlijk misgeslagen). Kijk dus bij Steden & cultuur, nummers 34.234.56 en 34.234.59a.

    Ik zou graag een uw collectie Harmelen willen zien, dhr Geurts.

    'Moge het zo zijn, dan moge het zo'. (Rudolph Steiner)

    Frederik W. Saelmans