Wat verdient een schrijver?

• Tam

Wie weet wat een schrijver ongeveer verdient en hoe dat gaat? Wordt je betaald per verkocht boek, per oplagen of spreek je van tevoren een bedrag af? Ik ben daar erg benieuwd naar…..

• Sandra

Een schrijver ontvangt royalties. 10 % van de eerste vierduizend,12,5% tot tienduizend, daarboven tussen de 15 en 17%. Volgens onderzoek verdient een schrijver gemiddeld dertigduizend gulden per boek, maar vergeet niet dat sommigen meer dan een jaar over het schrijven ervan doen. Alleen de A.F.Th ‘s, Connie Palmens en Carry Slees worden ’rijk' van het schrijven.

• Loes Flendrie

Naar mijn mening schrijft een schrijver niet (in de 1e 100 plaatsen) om er tastbaar geld aan te verdienen.

Ik, zelf schrijvend door het leven, heb geschreven sinds ik dat kon om mijzelf te uiten in het spel dat ik speel met de lettertjes. Een soort taalsmid dus.

Verder heb ik altijd geschreven omdat ik vind en vond, dat ik d.m.v. dit medium diepere lagen in mijzelf aanboor.

Ook om aanzien te verwerven. Natuurlijk. Zonder ambities naar meer bekendheid, geliefdheid, ‘naam’ en deelname aan de geschiedschrijving had ik misschien de drive niet gehad om door te gaan en maar door te gaan met proberen en aanbieden.

Een belangrijke reden om te gaan schrijven is voor mij ook altijd de lol geweest. De lol van het iets maken uit niets.

Dat zijn dus allemaal zaken zonder prijskaartje.

En o ja, ondanks 4 titels in het meest begeerde circuit en -tig in de anderen, heeft het schrijven mij nooit gebracht tot de status ‘beroepsschrijver.’

Loes Flendrie

• Tam

Sandra, dank je wel!

Loes. gefeliciteerd dat je zo gelukkig bent met je schrijven, maar dat is niet wat ik vroeg…

• Sandra

Mijns inziens is een schrijver iemand die zijn brood verdient met schrijven en wiens boeken door een publiek gelezen worden. Overigens is de luxe om ‘voor de lol’ te schrijven vaak voorbehouden aan vrouwen met een hardwerkende man. En het doel van iedere kunstenaar, of hij nu acteert, schildert, schrijft, is een zo groot mogelijk publiek te bereiken, omdat hij vindt dat zijn werk dat waard is. Dit geldt uiteraard ook voor vrouwelijke kunstenaars, al lijken zij zich vaak wat meer tot hun eigen navel te richten.

• Multatuli

een schrijver kan zelf bepalen wat ie verdient

geef je in eigen beheer uit

bij een internetuitgeverij die niet aan royalty's doet

dan krijg je al het geld

geef je in eigen beheer uit bij

eigenbeheeruitgeverijen die royaltys vragen dan krijg je maar iets

van 20%

net zoals bij normale uitgeverijen

je kan ook een e book maken of zelf

naar een drukkerij of printshop stappen

veel mogelijkheden.

• Abbas

Travis Kelce is one of the best tight ends in the NFL, playing for the Kansas City Chiefs. Do you think is Travis Kelce arrogant? He has been selected to the Pro Bowl 7 times and won Super Bowl LIV with the Chiefs. However, despite his on-field success, Kelce is a polarizing figure and many fans have expressed their dislike for him. In this article, we’ll explore some of the main reasons why Travis Kelce is hated by segments of NFL fans.