Goedemorgen allen,
Na me werkelijk rot gezocht te hebben op het internet, mensen gevraagd, winkels gebeld, etc etc.., zou ik u graag het volgende willen voorleggen in de hoop dat iemand mij meer info kan geven;
Ik heb een heel oud kinderboek waar veel lange en korte verhalen in staan met telkens enkele plaatjes/tekeningen in zwart-wit.
Titel: Voor 't jonge Volkje.
Dikke bruine kaft (stof) waar de titel heel mooi in verwerkt is. De rug is een beetje losgelaten maar het boek op zich is nog in heel goede staat voor die leeftijd.
Helaas is de 1e pagina niet meer aanwezig waar waarschijnlijk de uitgever op heeft gestaan.
Voor in het boek wordt de Nederlandse Koninklijke familie beschreven van rond 1880, wie wie is , geboorte data, etc..
Een pagina van alle Koningshuizen in Europa van ook rond 1880. Heel leuk om te lezen trouwens als je dan ziet hoe anders Europa toen nog was.
De feestdagen worden genoemd en nog enkele wetenswaardigheden voor de kinderen.
(Ik weet niet zeker dat het rond 1889 uitgekomen is maar in het hele boek is dat het laatste jaar geweest, verder gaat het steeds terug in de tijd).
Daarna krijg je hele mooie verhalen en gedichten.
Dit boek heb ik jaren geleden van mijn opa en oma gekregen en sindsdien eigenlijk niet gebruikt. Ook nu niet echt voor de kleine omdat namelijk de taal/spelling iets anders is en om dat nu een kleine aan te leren….
Mijn vraag is wie dit boek kent, zijn er meerderen in omloop, wie is de uitgever geweest en wat zou de waarde zijn?
Ik ben nu ook bezig kontakt te zoeken met de mensen van Kunst & Kitsch of die mij verder kunnen helpen.
Bedankt alvast voor de moeite en ben benieuwd of iemand wat weet.
Groeten, Frits