zeer oud kinderboek (verhalen) 1889

• Frits

Goedemorgen allen,

Na me werkelijk rot gezocht te hebben op het internet, mensen gevraagd, winkels gebeld, etc etc.., zou ik u graag het volgende willen voorleggen in de hoop dat iemand mij meer info kan geven;

Ik heb een heel oud kinderboek waar veel lange en korte verhalen in staan met telkens enkele plaatjes/tekeningen in zwart-wit.

Titel: Voor 't jonge Volkje.

Dikke bruine kaft (stof) waar de titel heel mooi in verwerkt is. De rug is een beetje losgelaten maar het boek op zich is nog in heel goede staat voor die leeftijd.

Helaas is de 1e pagina niet meer aanwezig waar waarschijnlijk de uitgever op heeft gestaan.

Voor in het boek wordt de Nederlandse Koninklijke familie beschreven van rond 1880, wie wie is , geboorte data, etc..

Een pagina van alle Koningshuizen in Europa van ook rond 1880. Heel leuk om te lezen trouwens als je dan ziet hoe anders Europa toen nog was.

De feestdagen worden genoemd en nog enkele wetenswaardigheden voor de kinderen.

(Ik weet niet zeker dat het rond 1889 uitgekomen is maar in het hele boek is dat het laatste jaar geweest, verder gaat het steeds terug in de tijd).

Daarna krijg je hele mooie verhalen en gedichten.

Dit boek heb ik jaren geleden van mijn opa en oma gekregen en sindsdien eigenlijk niet gebruikt. Ook nu niet echt voor de kleine omdat namelijk de taal/spelling iets anders is en om dat nu een kleine aan te leren….

Mijn vraag is wie dit boek kent, zijn er meerderen in omloop, wie is de uitgever geweest en wat zou de waarde zijn?

Ik ben nu ook bezig kontakt te zoeken met de mensen van Kunst & Kitsch of die mij verder kunnen helpen.

Bedankt alvast voor de moeite en ben benieuwd of iemand wat weet.

Groeten, Frits

• Marjolein

Beste Frits,

Misschien is het niets, maar kijk even op de site www.zwijsen.nl/zwijsen/show/id=5927

In de linkerkolom kun je data aanklikken.

Groeten

Marjolein

• Marjolein

Beste Frits

Na nog even verder zoeken, kwam ik nog veel meer tegen. Aan mijn vorige bericht heb je waarschijnlijk niets.

Pieter Lauwerse was redacteur van “ 't jonge volkje”, informatie hierover op:

www.dbnl.org/tekst/bork001nede01/louw005.htm - 3k

Verder kun je zoeken bij www.google.nl en dan intypen: voor 't jonge volkje

Daar vond ik die Pieter Lauwerse ook tusssen. Het kan zijn dat dit echter een serie of een tijdschrift betreft en dat jij naar een kinderboek zoekt, of dat het kinderboek een andere titel heeft maar wel uit deze serie is.

Succes

Marjolein

• Frits

dat is nog eens een snelle reactie zeg! Dankjewel Marjolein, ik zal eens kijken op de sites die je hebt genoemd.

Groeten, Frits

• Marjolein

Beste Frits,

Je bericht las ik zeker toen je het nog maar pas geplaatst had. Als ik een vraag interessant vind of er mogelijk iets mee kan doen, dan vind ik het leuk om even mee te speuren, vandaar mijn reacties. Als je het juiste boek vindt, zou je me dat willen vertellen? Ik ben na speuracties wel altijd een beetje nieuwsgierig of het ook daadwerkelijk zin heeft gehad. Als je niets nuttigs vindt, schrijf het me dan ook, dan zoek ik ook verder voor je. Ik weet zelfs wel iemand (maar geen adres) die hierover veel meer weet dan ik.

Succes en groetjes van

Marjolein

• Frits

Hoi Marjolein,

Ha, leuk dat je mee wilt speuren! Wees gerust, ik had echt wel gereageerd als ik DE info had gevonden hoor of helemaal niks. Ik heb op de site gezocht die je mij had gegeven. Wat staat daar veel op zeg, daar moet je toch geduld voor hebben om datgene te vinden wat je moet hebben.

Wat ik tot nu heb gevonden is (wat je al zei) dat het boek zo goed als zeker door ‘Pieter Louwerse’ is geschreven & uitgegeven rond 1908.

(Heb je dat ook gelezen?).

Hij is in 1840 geboren in Zeeland (kom ik ook vandaan) en was een goede schrijver voor de jeugd. Hij is zijn hele leven onderwijzer geweest. Later in 1908 overleden vanwege een ongeluk in Den Haag. Notabene het uitgifte jaar!

Hij heeft aardig wat geschreven in die jaren. Toch blijft nog steeds de vraag wanneer nu exact dit boek is uitgegeven en of er meerdere delen zijn. Ik ga er nu van uit dat het 1908 is geweest omdat er tevens 2 schrijvers worden genoemd in relatie met dit boek, ACC de Vletter en P van Belkum in 1908, maar zoals eerder gezegd is 1889 het laatste jaar wat wordt genoemd in het boek. Dus wat is het ?

Dat is niet duidelijk in het korte verhaal over zijn leven. En meer info heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

Ik heb al vaak voorzichtig in het boek zelf gezocht om iets meer te kunnen vinden wat mij verder helpt maar helaas. Het is zo jammer dat net die 1e pagina er niet meer is.

Zijn er veel van deze boeken in NL of juist zeer weinig? geen idee.

Maar we zoeken verder! Bedankt voor je hulp zover, als ik weer wat meer weet of ik kom niet verder zal ik zeker wat laten weten.

Groetjes, Frits

• Marjolein

Hi Frits,

Hé wat leuk zo'n uitgebreide toelichting, bedankt daarvoor. Misschien kun je ook iemand emailen met deze vraag, bijvoorbeeld wbjm.warmerdam@wxs.nl

van de site www.oudeboeken.nl

allicht dat zo iemand toch weer wat meer ideeën heeft om je verder te helpen.

Groetjes,

Marjolein

• Frits

Hoi Marjolein, ben ik weer, echt tof dat je zo mee zoekt. Ik zal op de site kijken en een mail sturen.

Stukje bij beetje komen we toch verder.

Een andere vraag die inmiddels bij me opgekomen is of ik het boek opnieuw zou laten binden of het toch zo laten in originele staat.

Dat zou ik misschien goed aan de door jou gegeven persoon kunnen vragen. Stel dat zou blijken dat het boek redelijk uniek is is het gevaar dat de ‘waarde’ minder wordt cq minder interessant voor de ‘markt’. Als het toch een gewoon oud boek mocht zijn laat ik het opknappen. We zullen zien. Ik hou je op de hoogte!

Dank je en alvast een fijn weekend, groetjes

Frits

• karin

kijk eens bij

http://www.antiqbook.com

er zijn boekjes met die titel te koop en er staat ook wat info bij ;

groeten karin

• fred

Hallo

ik meng me ook even in de discussie, ik heb hier voor me , Voor 'tjonge volkje , een geiilustreerd tijd schrift voor de jeugd onder red. van P Louwerse ,(inderdaad een zeeuw ,vermoedenlijk uit oost-souburg) deze uitgave is ook van begin 1900 het zijn 2 delen ingebonden elk met +/- 280 pag ,zeer veel platen en figuren

gr fred