Dat mijn boek aan begint te slaan, dat blijkt uit de recensies.
Ik heb tot nu toe alleen nog maar leuke reacties gehad! Ben ik uiteraard erg blij mee…
Dit heb ik vandaag per mail ontvangen van de Boekenrecensent van Schrijverspunt. Die schreef het volgende, lees en huiver:
Hoi Nicole,
Onze recensent Monique heeft genoten van jouw boek; ze stuurde me de volgende recensie:
Recensie: 't Laatste rondje is van mij
Het beloofde rollercoaster ritje heb ik zeker gehad in dit 694 pagina tellende boek.
In sneltreinvaart passeerde ik vele landen en nationaliteiten, die ik beter heb leren kennen. Ik heb culturen opgesnoven, kennis gemaakt met vele tradities, wetenswaardigheden, verschillende orkanen en vele bijzondere mensen.
Ik heb talloze excursies gemaakt, hotels bezocht, vriendschappen gesloten. Ook leerde ik het boeiende vak van reisleidster kennen en de persoon daarachter, de schrijfster zelf. Maar ik heb vooral genoten van al dat moois onderweg! Ik voelde me echt te (de) gast in het boek en ik kon het nauwelijks wegleggen. De totaal andere manier van leven (ver weg van huisje, boompje, beestje) en de enorme levenslust van de schrijfster spraken mij aan.
Het boek leest vlot weg door de eenvoudige schrijfstijl vol zelfspot, die de inhoud vaak humoristisch maakt. De woorden zijn soms wat grof maar komen recht uit het hart, waardoor ze aankomen bij de lezer. Een boek dat zich laat lezen als avonturen- of reisboek en tegelijkertijd ook zeer informatief is door de vele (achtergrond) informatie die je meekrijgt.
't Laatste rondje … is van mij' laat je de wereld zien zonder ticket en nodigt tevens uit om eens verder te kijken dan jouw eigen (vertrouwde) wereld.
Titel: 't Laatste rondje … is van mij
Auteur: Nicole van den Broek
ISBN: 978-94-90385-25-5
Uitgever: Pamac
Prijs: € 24,95
© Monique de Vries / Schrijverspunt
Als er geen onjuistheden in staan, zal ik de recensie een dezer dagen publiceren op Schrijverspunt.
Misschien nog leuk om te weten dat Monique (die over het algemeen redelijk spaarzaam is in het toekennen van het hoogste aantal sterren) jouw boek vijf sterren geeft. Dit wordt straks bij de boekbespreking (in de Boekenetalage) vermeld.
Een goed weekend gewenst,
met vriendelijke groet,:
Dat is toch leuk? Een super positieve recensie!
De reactie staat nu op de site:
http://www.schrijverspunt.nl/recensies-van-boeken/t-laatste-rondje-is-van-mij.html
Wie ben ik?
Mijn naam is Nicole van den Broek, ik ben momenteel 35 jaar (2010) en kom uit Brabant. Heel mijn leven heb ik in Brouwhuis/Helmond gewoond en sinds dit jaar woon ik in Eindhoven. Ik heb twee jongere zussen Maudie en Saske en mijn ouders zijn Harrie van den Broek (†) en Mieke Verdonschot.
Dit jaar verschijnt mijn eerste boek ‘'t Laatste rondje is van mij’ en de boekpresentatie zal op zaterdag 18 december in het Boekencafé in Eindhoven zijn. Waarom heb ik een boek geschreven? Dat is in feite in de loop der jaren automatisch gebeurd. Ik vind mezelf een leuke, vrolijke, actieve en goedlachse vrouw, die volop van het leven geniet. Nadat mijn vader in 1997 overleden is, realiseerde ik me dat het leven zomaar ineens afgelopen kan zijn. Daarom is vanaf dat moment mijn absolute levensmotto: ‘One life, live it’. Ik haal werkelijk waar alles uit het leven wat er maar in zit!
Ik heb het VWO in Deurne gedaan, daarna de HTS in Eindhoven om vervolgens te gaan werken bij een automatiseringsbedrijf in Best. Maar dit was overduidelijk niet spannend genoeg voor mij. Daarom heb ik in 1998 besloten om mijn leventje in Nederland op te zeggen en Brouwhuis te verruilen voor de Dominicaanse Republiek.
In juli 1998 ben ik in Sosua gaan wonen en vanaf dat moment ben ik ook begonnen met het opschrijven van al mijn belevenissen. En van al deze gebeurtenissen heb ik nu dus een boek gemaakt. Hoe dat zo tot stand gekomen is? Dat heb ik absoluut maar aan 1 persoontje te danken: mijn lieve omaatje!
Mijn oma Annie Verdonschot is altijd de spil geweest in de familie en nóg! Zij woont om de hoek en iedereen komt altijd bij haar binnenlopen om even gezellig bij te kletsen, een potje te kaarten, een boekje te lezen… en bij oma Annie is het iedere zaterdagmiddag borreltijd met de familie.
Mijn omaatje Annie vindt het altijd een feestje om de beleefde avonturen van mij weer te horen. En om haar op de hoogte te houden van alle belevenissen stuurde ik haar altijd de verhalen per post toe. Op deze manier werd zowel mijn oma, maar ook de rest van de familie op de hoogte gehouden van het wel en wee van mij. De verhalen werden door mij zó gedetailleerd beschreven en uitvoerig verteld, dat het voor iedereen net was of ze er zelf bij waren.
Nu bleek dat ‘Granny’ álle post, brieven, kaartjes en verhalen van mij in een grote doos bewaard had. En daarom heb ik vier jaar geleden besloten om deze aan mijn oma geschreven verhalen te bundelen. Het zijn leuke verhalen uit twaalf jaar reizen die een goed, chronologisch kijkje in het leven geven van de reizende globetrotter die ik ben. Want uiteindelijk ben ik beland in het wereldje van het toerisme.
Momenteel werk ik nog steeds in het toerisme en reis zo’n beetje de hele wereld over. Meestal werk ik zo’n tien maanden per jaar en de resterende tijd vermaak ik me met vanalles! Vooral leuke dingen doen, vrienden bezoeken, stappen en lekker genieten van het leven.
Ik heb het boek geschreven in de korte periode dat ik in Nederland was. Want ik was er zo’n 10 maanden per jaar niet en daarom heb ik me de afgelopen jaren in december tijdens kerst en Oud & Nieuw opgesloten om aan mijn boek te werken. Dit heeft geresulteerd in een werkelijk prachtig boek!
Toen ik het eerste recensie-exemplaar in handen kreeg in november 2010 wist ik werkelijk niet wat ik zag! WOOOOOOOOOOOWWWW! Ik kan niets anders zeggen….maar toen ik 4 jaar geleden met dit “project” begonnen ben had ik een boek in mijn gedachten al klaar. En wat ik uiteindelijk in handen kreeg is précies zoals ik het toen in mijn hoofd zag: en meer! Wat is dit boek méga méga gaaf geworden! Echt niet normaal…
Ik had hoge verwachtingen, maar het is overtroffen. Super vind ik het…echt helemaal geweldig!
En wat is het boek dik geworden?! Damn… 694 pagina’s gevuld met allerlei spannende verhalen! Het geheel is dan ook echt précies zoals ik het wilde, echt alles is goed zo! Ik vind de pagina keuze, papierkeuze perfect, geweldig lettertype, mooie cover, echt super. Het boek is mooi, vrolijk en vooral erg professioneel!
Waar gaat het boek over? In ‘'t Laatste rondje is van mij’ kan je alle avonturen lezen die ik in twaalf jaar tijd heb meegemaakt. Ik ben dus begonnen in de Dominicaanse Republiek en daarna heb ik ontelbaar veel landen bezocht zoals o.a. Sri Lanka, Thailand, Mexico, Guatemala, Belize, Honduras, Brazilië, Cyprus, Spanje, Tibet, India, China, Maleisië, Nepal, Borneo en Singapore.
In al deze landen heb ik nogal wat vreemde avonturen meegemaakt. In veel verhalen ben ik werkzaam als Tour Director, gids en tourleader en door dit werk kom ik in veel landen. Maar ‘'t Laatste rondje is van mij’ is geen typisch tourleaderboek. Iedere reisleidster kan een boek schrijven. We maken allemaal dezelfde dingen mee. Maar ‘for some reason’ maak ik buiten die gebruikelijke dingen nog vaak wat extra’s mee.
Dit zijn dan meestal extreme dingen, rare dingen en onmogelijke situaties die niemand anders meemaakt. Zo heb ik in de bak gezeten in Amman, een lijf vol bloedzuigers gehad in Sri Lanka, een poolparty in Los Angeles gehad met bekende mensen en dat is dan een kleine greep uit de vele verhalen die in dit boek staan.
Alle verhalen zijn losse avonturen die ik aan mijn lieve oma geschreven heb, maar het boek heeft toch een duidelijk begin en einde. Het boek zelf is een chronologisch verhaal van mijn leven geworden en leest makkelijk weg. Het is één levendig verhaal, zeer realistisch geschreven en het is alsof je er zelf bij bent. Alsof je naast me in de bus zit, bij me in de boot, alsof ook jij in een plastic string in de Temazcal sauna in Mexico zit, alsof ook jij aan de rand van dat zwembad zit. Je ziet het gebeuren en dat maakt het extra leuk om de verhalen te lezen.
Het boek is vanaf 20 december overal te verkrijgen, zowel Nederland als België. Je kan het in de boekhandels bestellen, bij de gebruikelijke online-shops en bij de uitgever Pamac in Groningen.
Mijn auteurspagina daar is:
http://www.pamac.nl/auteurs/pages/van_den_broek.htm
Ik ben heel benieuwd wat mensen van mijn boek gaan vinden en boek nummer twee is zichzelf al weer aan het schrijven. Want ik blijf voorlopig nog wel reizen en maak nog steeds twijfelachtige dingen mee! So here we go again…hold on tight!
Greetz,
Nicole van den Broek